FANDOM

Följande är en lista över de händelser som inträffade under år 2001.

JanuariRedigera

FebruariRedigera

MarsRedigera

AprilRedigera

MajRedigera

  • 8 maj: Goblin Diplomacy quest släpptes. Att göra smycken och keramik introduceras. Den tredje servern läggs till.
  • 24 maj:
    • GoodMagic och EvilMagic omvandlas till färdigheten Magic.
    • Jagex tar bort popup-fönster från deras hemsida.
  • 25 maj: Den fjärde servern läggs till
  • 26 maj: Jagex uppdaterade Prayer så de varade 50% längre.

JuniRedigera

JuliRedigera

AugustiRedigera

SeptemberRedigera

OktoberRedigera

DecemberRedigera

ÅterblickRedigera

2001 var det första året för RuneScape. Spelet visade sig vara mycket annorlunda än idag, med mindre världutrymme, inga members och många andra funktioner som nu finns. RuneScape styrdes av klaner för de flesta av 2001, men när Wilderness infördes och världen blev säker från PKers tog klaner baksätet i utvecklingsprocessen av RuneScape. Totalt sett över 1 miljon människor infördes i RuneScape.

Den första stora kulturella aspekten av spelet kommer från denna period. Spelet var en tight sammansvetsad grupp, med de första formingen av klaner, varav några fortfarande överlever än idag. Andra traditioner fastställdes vid denna tidpunkt, såsom scamming, de första tecknen på en fungerande ekonomi, Holiday events, Player Killing taktiker och Blue Moon Inn som ett partyhus (en tradition som avbröts efter hoppet till RuneScape 2).

KontroverserRedigera

Det fanns två kontroversiella uppdateringar under 2001. Den första är införandet av Wilderness och avskaffandet av fri combat. Denna uppdatering var starkt kritiserad av människor som skulle stå att förlora ekonomiskt på uppdateringen, främst klaner och rövare, som hade vunnit stora summor pengar (och i fråga om klaner, territorium) från ohämmad combat jorden runt. Klaner av gamla som fortfarande kvar idag nästan överallt ser detta som en punkt av nedgång.

Den andra kontroversiella uppdateringen av år 2001 (även om effekterna och senare kritik över uppdateringen bara skulle visa sig under senare år) var det första holiday släppet, som inträffade den 31 oktober. Evenemanget, där pumpor uppstår slumpmässigt över marken, var den första i en rad liknande släpp. Dessa saker ökade därefter i pris, drivet av den kraftiga inflationen (även om priserna har deflaterad något sedan lanseringen av Grand Exchange) gjort att priset på dessa släpp för att nå ett klimax på 750 000 000 guldpengar. Många har kritiserat dessa saker, och även om ändringar har gjorts till händelserna tror många att de saker inte kan bytas.

Slumpartad wiki