FANDOM

Falador, som förut även var kallat Farradorn är huvudstaden i Asgarnia och en hyfsat fullsatt stad. Den är ganska viktig för Runescapes malm (ore) trading på grund av att det är i Falador som mining guild och den stora gruvan finns. Falador är även en populär plats för trading för members på värld 2 (fastän Falador är en nonmember stad; dock har detta blivit mindre populärt sedan Grand Exchange var introducerat. Det finns multi-combat zones vid dom norra och södra portarna i staden. Falador är även The White Knights bas. De höga, vita murarna som omsluter staden är det näst högsta tillgängliga temat i en spelares hus.

HistoriaRedigera

De moderna Falador grundades vid År 8 i Fifth Age, men Varrock Museum of Natrual History påstår att Falador existerade i någon form sedan mid-Fourth Age, och områdena runt det styrdes av det. Falador har en ganska stor befolkning, det gör den till den fjärde största staden i spelet efter Ardougne, Varrock och Meiyerditch. Eftersom man inte kan hitta något bevis för Faladors existens strax före upptäckten av Rune Essence är det ganska säkert att anta att Fouth age riket besegrades, troligen av Goblins, dock är tidpunkten för detta okänd.

TransporteringRedigera

Dess position vid kanten av nonmember världen och nära Taverly gör att Falador till en central plats. Det finns flera olika sätt att nå staden:

  • Falador Teleport - Denna teleporterings metod är tillgänglig om spelarens magic level är minst 37 och denne har 3 air runes, 1 water rune och 1 law rune med sig i sitt inventory. Detta är den mest vanligaste metoden för att komma till Falador och ofta den mest bekväma. Det är även möjligt att göra så kallade Teleportation tablets till Falador i "arbetsrummet" i ett player owned house. Även om de är svårare att få tag på, tar dessa tablets upp bara ett inventory space och används enkelt genom att bryta den, vilket gör det ännu bekvämare om man lyckas få tag i dem.
  • Södra Falador Teleport - Spelare, som har hjälp till tillräckligt på Livid farm, är på Lunar spellbook och har minst 72 i magic level kan använda denna magi för att teleportera sig till Faladors södra ingång. För denna magi behöver man 2 astral runes, 1 law rune och 2 air runes.
  • Portal kammaren - Spelare med minst 50 i construction level kan bygga en portal till Falador i sitt player owned house. Med 100 law runes, 300 air runes och 100 water runes, kan portalen byggas och man kan då använda den öändligt många gånger.
  • Agility genvägar - Väster om staden finns det en agility genväg som members kan använda för att gå från Falador till området söder om Taverley. På den norra muren finns det en änterhaks genväg som members kan använda om de har en mithril crossbow eller bättre (Dorgeshuun c'bow and Zanik's crossbow funkar även) samt en änterhake (Grappling hook) i kogret (ammo slot).
  • POH/House teleport - I Taverley (även i Rimmington) finns det en House portal; och genom att använda House teleport (level 40 i magic, 1 air rune, 1 law rune och 1 earth rune) kan man teleportera sig till sitt hus, som man kan flytta till Taverley eller Rimmington, och sedan gå den korta biten därifrån till Falador.
  • Skills Necklace - Detta kan användas till att teleportera sig till Mining Guild, som är i Falador. Man kan även teleportera sig till Crafting Guild, som är syd-väst om staden.

BankerRedigera

Falador har två banker. Det är den västra banken som är syd-väst om den norra porten, och den östra banken som är söder om Faladors park. Det är två utmärkta platser för att sälja och köpa saker eftersom många spelare samlas där.

Östra BankenRedigera

Den östra banked är perfekt för mining. Det är en kort promenad från Mining Guild, vilket gör det väldigt användbart för spelare att hugga lite malm (ore), gå till banken och lämna det, sedan gå tillbaka och upprepa det.

Slumpartad wiki